14mar2016

Tulipanomania – popyt, podaż, ceny, spekulacje

Wiele osób, które zaczyna zajmować się kwiatami nie zdaje sobie sprawy z tego dlatego pojawiają się częste wahania, gdy chodzi o ceny kwiatów. Dla osób, które prowadzą kwiaciarnię nie będzie to dziwne, jeśli działają w branży od lat.

Chodzi o to, że mamy pewne czynniki, które regulują rynek i wpływają na to jak ceny będą się kształtować. Są takie okresy w ciągu roku i takie dni, gdy cena lawinowo idzie w górę. Elastyczność popytu i podaży. Cenę zawsze kształtować będzie rynek i w dużej mierze podaż odpowiada na popyt.

Przykładowo 14 luty to zawsze w ciągu roku najbardziej popularny dzień, gdy chodzi o sprzedaż kwiatów. Wtedy momentalnie popyt jest nieograniczony a podaż jest blokowana przez możliwości produkcyjne oraz logistyczne. Dlatego w tym czasie dąży się do wysokiego zarobku i ceny kwiatów idą w gorę już około dwa tygodnie przed tym świętem.

Tulipanowa bańka spekulacyjna. Podobną historię będzie można wspomnieć, jeśli zajrzy się do historii tulipanów, co związane będzie przede wszystkim z wiekiem XVII i tulipanową bańką spekulacyjną, która doprowadziła do ogromnych strat finansowych wielu obywateli Holandii. W tym okresie pojawiła się swego rodzaju tulipomania, w czasie której Holendrzy zakochali się w tych kwiatach i dochodziło do sytuacji, w których cebulki kwiatów kosztowały nawet tyle co dom w Amsterdamie.

zjawisko tulipanowej bańki Cena kwiatów rosła, ale nie mogło się to dziać w nieskończoność i w pewnym momencie doszło do sytuacji, że bańka pękła i cena zaczęła bardzo szybko spadać. Przez swoje inwestycje w drogie cebulki wiele osób straciło dorobek całego życia, dlatego też ta tulipomania wyszła na niekorzyść wielu obywatelom tego kraju.

Mimo tego Holendrzy rzeczywiście kochają tulipany do dnia dzisiejszego i te spekulacyjne sytuacje z nimi związane nie wpłynęły na to w żadnym stopniu. W okresie, gdy tulipany sprzedawały się najlepiej największym zainteresowaniem cieszyły się oczywiście te najbardziej egzotyczne gatunki, które oczywiście sprzedawały się najlepiej i wzbudzały największy podziw, gdy już mogły rozkwitnąć.

Zobacz również

Jak przeżyć Walentynki?

Walentynki to według mnie najtrudniejszy okres dla każdego, kto zdecydował się prowadzić kwiaciarnię. Z jednej strony w tym czasie liczyć można na zwiększone zyski, z drugiej trzeba...